Stavební firmy opravují v Pardubickém kraji 6 mostů, příští rok dalších 7

2. srpen 2023 12:22

Další mosty v Pardubickém kraji čekají opravy. Momentálně hejtmanství nechává rekonstruovat 6 mostů, dalších sedm plánuje na příští rok. V kraji je na krajských silnicích  celkem 834 menších i větších mostů, na které odborníci pravidelně kontrolují.

Pracuje se například na mostě v Řečanech nad Labem, který byl na hranici životnosti a čeká ho demolice. Tam teď silničáři dávají mostní provizorium, které by mělo být hotové do podzimu. Stavba nového mostu bude stát kolem 160 milionů korun, kraj chce získat peníze i od státu. Nové přemostění by mělo splňovat parametry pro splavnění Labe a zároveň architektonicky ladit s krajinou kladrubského hřebčína zapsané v UNESCO. Práce by měly začít příští rok.

Letos bude v Chocni hotovo

Kraj se na opravy snaží získat peníze z Evropské unie. To se podařilo třeba u 35metrového mostu přes Tichou Orlici v Chocni. Denně po něm jezdilo kolem 9 tisíc vozidel. Při prohlídkách a znaleckých posouzeních odborníci zjistili, že na spodní stavbě a nosné konstrukci jsou závady. Je nutné obnovit svršek, sanovat spodní část mostu a nosnou konstrukci. Hotovo má být do konce roku, cena je 45 milionů a 16 milionů má být z dotace.

Kraj také opravuje i mosty v Křižanovicích, Chvaleticích, Kameničkách a Jaroměřicích. Na příští rok jsou naplánované opravy dalších 7 mostů. Velkou investicí je například oprava Wonkova mostu v Pardubicích. Tam kraj čeká, až radnice postaví mostní provizorium vedle mostu kpt. Bartoše, který vede také přes Labe.

Konečně Wonkův most?

Wonkův most plánuje hejtmanství opravit už několik let. Výhoda je, že spodní část je v pořádku, proto není nutná demolice. Je ale potřeba vyměnit lana volného předpětí a provést přeložky inženýrských sítí, vyměnit dilatační závěry, obnovit chodníky a kryt vozovky, stát to bude přes 140 milionů korun a silničáři budou pracovat po etapách tak, aby byl zachovaný provoz.

Hejtmanství chce také při opravách vyzkoušet novou technologii. Místo klasické železobetonové konstrukce vyzkouší lepené lamelové dřevo v kombinaci s betonem. Je to ověřená technologie, kterou už desítky let využívají třeba v Kanadě, Spojených státech nebo Skandinávii. Oprava je díky tomu rychlejší, ekolgogičtější a levnější. V současné době má Pardubický kraj vytipovaný jeden most pro případnou instalaci dřevěné konstrukce a probíhají přípravy.

Spustit audio

Související