Vyjití z Egypta

8. duben 2009

O cestě ke svobodě Cesta z otroctví ke svobodě není lehká. Když ji ale někdo podnikne, zapíše se do dějin a jeho vnuci a pravnuci na něj vzpomínají v dobrém. V případě odchodu Izraelců z Egypta to bylo ještě záslužnější. Akce se stala inspirací pro všechny následující generace, a taky se od té doby připomíná a nevadí dnes už ani Egypťanům, kteří z toho mají aspoň větší turistický ruch.

V tom příběhu je všechno, především pak to, že svoboda není zadarmo a že člověk nebyl stvořen k otroctví a závislosti, ale někdy má silný sklon do podobných patálií upadnout, a když se mu to stane, pak musí napnout síly, aby se z toho vylízal. Je tam i to, že rozdíl mezi otroctvím a svobodou nespočívá v míře pracovního nasazení. Jeden by si myslel, že být otrokem je makat do úmoru a být svobodným je život typu lážo plážo. Vůbec to tak ale nemusí být. Otrok může mít svoje pohodlíčko, zatímco svobodný musí makat.

Ústřední postavou akce byl Mojžíš a všechno začalo paradoxně v soukromí pouště, kam se odklidil po průšvihu na dvoře faraóna. Byl v takovém vnitřním exilu, nebyl otrokem, ale radši se nikomu neukazoval na očích. A tak si chodí po poušti sem a tam, slunce do něj pálí, nasadí si tedy černé brýle a rozjímá nad životem. Najednou vidí menší požár. Kus od něj hoří keř. To bude zase nějaká ropa, povídá si a jde blíž, aby to prozkoumal. Jenomže přichází šok. Z ohně se ozve hlas, a není to maskovaný agent egyptské STB. Je to hlas Boží. A promlouvá rovnou k Mojžíšovi: "Rád bych, aby ses vydal k faraónovi a slušně ho požádal o propuštění Izraelců, protože už se mi přestalo líbit, jak tam s nimi nakládá".

Mojžíš reagoval tak, jak by to udělal každý soudně smýšlející člověk s jeho intelektem a zkušeností. Povídá: "Pošlou mě v lepším případě k šípku a v horším do šatlavy - a ještě se mi vysmějou, když nebudu vědět, kdo mě k nim vlastně posílá, protože ses mi s prominutím nepředstavil. Zařvou na mě: alou do ťurmy..." A tehdy řekl Bůh Mojžíšovi svoje podivné jméno "Jsem, který jsem". A slíbil, že mu pomůže nejenom proti faraónovi, ale i proti obávaným egyptským bohům, kteří působí sice hrůzně, ale jejich jméno je "Jsem, který nejsem".

Tam u toho keře to začalo. Mojžíš se ošíval, ale nakonec souhlasil. A potom přišly rány egyptské a Izraelci si spakovali svých pět švestek a vydali se přes Rudé moře, které se před nimi zázračně rozestoupilo, a když tam vjela faraónova armáda, zázrak nečekaně skončil, a potom putovali Izraelci po poušti čtyřicet let, a ušli vzdálenost, která se dá projet autem za pár hodin, ale vykoledovali si to sami, protože začali vzpomínat, jak jim bylo dobře za bolševika faraóna, jak si tam vařili maso ve velkých hrncích a jak byli sice otroci, ale měli svoje jisté a k práci na pyramidách jim vyhrávaly normalizační písničky, a ty že nebyly až tak špatné.

Prostě, jejich cesta z otroctví ke svobodě byla těžká. A proto je potřeba ten příběh navěky připomínat, což jsme právě učinili.

autor: Daniel Raus
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.