Vlak na přejezdu v Uhříněvsi se srazil s kamionem. Osm lidí je lehce zraněných

Vlak v Uhříněvsi se srazil s nákladním autem. Vlakem v tu dobu cestovalo zhruba 300 lidí.

Vlak se v pražské Uhříněvsi srazil s nákladním automobilem. Při nehodě se podle záchranářů lehce zranilo celkem osm lidí. Podle Drážní inspekce stál kamion na trati mezi sklopenými závorami víc než dvě minuty před nehodou. Výstražná světla i závory přitom fungovaly. Vlak se zhruba 220 cestujícími po srážce vykolejil.

„Podle dosud zjištěných informací řidič nákladního vozidla s naloženými kontejnery nerespektoval výstražné světelné a zvukové znamení a vjel do kolejiště, kde zůstal stát,“ sdělila policejní mluvčí Eva Kropáčová.

Kamion stál mezi sklopenými závorami více než dvě minuty, vlak poté najel do jeho pravé části. Záznam nehody pořídil řidič jiného auta. Z videa, které zveřejnil server iROZHLAS.cz, vyplývá, že řidič kamionu se zřejmě snažil z kolejí odjet, ale nepodařilo se mu to.

„Na místě se nacházelo celkem osm zraněných osob. Všechny záchranáři ošetřili, zajistili a poté s lehčími poraněními transportovali do Vinohradské nemocnice a také do Thomayerovy nemocnice. Z osmi poraněných osob bylo jedno dítě. Také řidič nákladního automobilu i vlakvedoucí,“ řekla Radiožurnálu před polednem mluvčí záchranářů Jana Poštová.

Podle mluvčí Správy železniční dopravní cesty Radky Pistoriusové byl přejezd zabezpečený světelnou signalizací a závorami. „Nyní je kompletně zdemolovaný,“ řekla Radiožurnálu.

„Na místě jsou jednotky ze Strašnic, Chodova, Říčan a drážní hasiči,“ informovali na twitteru pražští hasiči.

Jejich mluvčí Martin Kavka později dodal, že na místo byl povolán i vrtulník: „Došlo ke stržení trakčního vedení, vlak je mimo koleje. Ve vlaku cestovalo asi 300 osob, na místě přistál i vrtulník. My teď v tuhle chvíli zajišťujeme nehodu ve spolupráci se Správou železniční dopravní cesty.“

„Velitel zásahu odhaduje, že odstranění následků nehody potrvá ještě několik hodin,“ informovali kolem tři čtvrtě na jedenáct na twitteru hasiči.

Přibližně deset minut před polednem předali podle Kavky pražští hasiči místo nehody drážním kolegům, kteří budou následky nehody odstraňovat. Celkem zásah podle Kavky zaměstnal asi 50 pražských hasičů na 127 minut. Mimo jiné také museli zkratovat stržené trakční vedení.

Kamion se srbskou poznávací značkou převážel nářadí. Reportér Radiožurnálu na místě mluvil se svědkem Vratislavem Dvořákem, který všechno viděl. Říkal, že kamion vjel na přejezd, když se zvedaly závory, ale ještě blikala červená světla. Pak se ale závory kvůli dalšímu vlaku sklopily znovu a uvěznily auto na přejezdu. Řidič tam stál čtyři až pět minut, než došlo ke srážce.

Potvrzuje to i Drážní inspekce, podle které byl kamion na trati nejméně dvě minuty před srážkou, píše ČTK. Škoda je asi 23 milionů korun na trati včetně vlaku, další škoda bude na kamionu. Tu teprve policisté zkoumají.

České dráhy teď zajišťují náhradní autobusovou dopravu. „Ty však samozřejmě budou mít pouze omezenou kapacitu ve srovnání s vlaky. Komplikace se samozřejmě týkají i cestujících, kteří jedou na jih Čech, například jižních expresů do Českých Budějovic. V tuto chvíli bych doporučil všem cestujícím, kteří jedou směrem na jih nebo mezi Českými Budějovicemi a Prahou, aby svou cestu odložili,“ řekl Radiožurnálu jejich mluvčí Petr Šťáhlavský.

Svědkovu verzi potvrzuje i Drážní inspekce a policie. „Podle dosud zjištěných informací řidič nákladního vozidla s naloženými kontejnery nerespektoval výstražné světelné a zvukové znamení a vjel do kolejiště, kde zůstal stát,“ sdělila ČTK policejní mluvčí Eva Kropáčová.

Podle Drážní inspekce byl přejezd zabezpečený světly a závorami, kamion stál mezi sklopenými závorami více než dvě minuty, vlak poté najel do jeho pravé části. Záznam nehody pořídil řidič jiného auta.

Likvidace vlakové nehody s kamionem v Uhříněvsi

Drážní inspekce má na místě tři inspektory. „Přejezd je po rekonstrukci, má záznamové zařízení,“ řekl ČTK generální inspektor Jan Kučera. Podle něj se z něj ale nepozná, co se děje na přejezdu, zjistí se, kdy bliká jaké světlo a kdy se začnou sklápět závory. Jde o standardní přejezd, to znamená, že pokud nikdo nezavolá tísňovou linku, nikdo o překážce na přejezdu neví, není tam žádný scanner, dodal Kučera. „Nevíme, jak dlouho tam kamion stál, jestli někdo volal 112 a snažil se zastavit provoz, vše se bude zjišťovat,“ řekl.

Řidič nákladního vozu je mezi osmi zraněnými, byl převezen do nemocnice k ošetření, zkoušku na alkohol měl negativní. „V okamžiku, kdy bude schopen výslechu, budeme zjišťovat veškeré okolnosti celé události,“ řekla ČTK Kropáčová.

Inspekce apeluje na řidiče, že pokud jejich auto zůstane uvězněno mezi závorami, mají se snažit je prorazit. Jsou z lehké dřevotřísky, podotkl Kučera. Od roku 2009 mají navíc všechny přejezdy v zemi samolepku s označením P a číslem, které přesně identifikuje daný železniční přejezd, což by mělo usnadnit včas zastavit provoz vlaků v daném místě.

Mezi Uhříněvsí a Říčany je přerušený provoz v obou směrech. Omezení České dráhy zatím předpokládají do půlnoci.