Stavbaři začali v Pardubicích vysouvat největší zavěšený most v ČR nad Labe

5. duben 2024 13:40

Do června překlene Labe v Pardubicích nový most, stane se největším zavěšeným mostem v České republice. Poté, co v uplynulých týdnech dělníci přemostili slepé rameno Labe, dnes pomocí hydrauliky začali mostní stavbu vysouvat přímo nad řeku. Most je součástí severovýchodního obchvatu.

Vše má být dokončené do podzimu příštího roku. „Postupujeme rychlostí půl metru za 15 vteřin v jednom taktu, vysouváme 32 metrů. Musíme pracovat s milimetrovou přesností, jsou tady geodeti, konstrukce je zaměřována. Postupně se při výsuvu provádí horizontální a vertikální kontrola, nesmíme uhnout ani o milimetr,“ řekl Petr Škoda z firmy Doprastav.

Čtěte také

Firma staví most tak, aby neomezila provoz na přilehlé cyklostezce ani na řece, kde jezdí sportovci na lodích. Most stavební firma posouvá pomocí hydrauliky. Mostní část jede po ložiscích a teflonových deskách, aby hladce překonávala pomocné podpěry.

„Počítáme, že na druhou stranu se s celým mostem dostaneme v červnu. Pak nás čeká dostrojení mostu, další konstrukce, dobudování pylonu, přes něj povedou lana, na které bude zavěšená mostní konstrukce. Až bude most zavěšený, můžeme odstranit pomocné konstrukce,“ popsal Škoda.

Nejdelší zavěšený most

Zavěšený most je z předpjatého betonu, rozpětí přes slepé rameno Labe bude mít 122 metrů, přes řeku Labe to bude rekordních 135 metrů, to z něj činí největší zavěšený most v Česku. Podobný, ale menší je v Poděbradech.

Pilíře v řece jsou jen dočasné. Po zavěšení mostu na lana je dělníci zbourají

Mostní expert Petr Vítek z firmy Hochtief řekl, že je to první zavěšený most, který se v republice staví metodou vysouvání. „Zavěšený most je pro lokalitu optimální. Jsou tady omezující podmínky, mezi cestou na břehu a vodním tokem nesmí být mostní podpora, to byl jeden z faktorů, proč jsme se pro zavěšený most rozhodli,“ řekl Vítek a dodal, že práce se stihnou do podzimu příštího roku.

Most vzniká jako součást severovýchodního obchvatu, na který Pardubice dlouho čekají. „Získáme tím daleko vyšší dopravní kapacitu přes oba břehy Labe, už se nemůžeme dočkat, na obchvat čekáme dlouho. Velmi úzce spolupracujeme se silničáři na výstavbě cyklostezky, která povede kolem obchvatu, aby se ideálně otevřela s jeho dokončením,“ řekl náměstek primátora Jan Hrabal (ANO).

Přeložka silnice I/36 začíná na Dubině u Lidlu, kde se napojí na okružní křižovatku, dál přetíná Labe a povede přes Hradeckou ulici až k okružní křižovatce u obchodu Globus. Náklady jsou téměř 1,5 miliardy korun.

autoři: Drahomíra Bačkorová , Honza Ptáček | zdroje: Český rozhlas , ČTK
Spustit audio

Související