Přepis: K věci Štěpánky Duchkové - radní Petr Dolínek

Hostem byl v pátek 27. května pražský radní Petr Dolínek.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Hostem pořadu K věci je náměstek pražské primátorky a radní pro dopravu Petr Dolínek za ČSSD. Dobrý den.

Petr DOLÍNEK, náměstek pražské primátorky, radní pro dopravu /ČSSD/
--------------------
Dobrý den.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Pane náměstku, začněme situací v pražském dopravním podniku. Vy jste odvolali pana Jaroslava Ďuriše, už není ani generální ředitel, už není ani předseda představenstva. Proč jste ho odvolali?

Petr DOLÍNEK, náměstek pražské primátorky, radní pro dopravu /ČSSD/
--------------------
Tak v tuto chvíli o tomto odvolání rozhodla dozorčí rada Dopravního podniku, která v posledním měsíci diskutuje situaci v dopravním podniku už na podzim loňského roku, je asi vašim posluchačům všeobecně známo, že jsme situaci diskutovali a hledali jsme řešení toho, že dopravní podnik je sice zastabilizovaný, ale není v nějakém růstovém tempu ve smyslu toho, že by se měnil v nějakou dynamickou společnost obchodní.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak se to zastavilo na půl roku.

Petr DOLÍNEK, náměstek pražské primátorky, radní pro dopravu /ČSSD/
--------------------
Ono to není o zastavení.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ne, ne, já myslím, že potom tady došlo k té situaci na magistrátě, k jaké došlo. Bylo půl roku takové bezvládí a teď tedy, když jste se zase dali dohromady, tak už jste to takzvaně rozsekli?

Petr DOLÍNEK, náměstek pražské primátorky, radní pro dopravu /ČSSD/
--------------------
Já spíš myslím, že ten půlrok přesně pan generální ředitel Ďuriš dostal na to, aby ukázal, které nové nápady nebo které nové postupy nebo jak by ten podnik mohl směřovat tak, aby se začal rozvíjet. To znamená, nejen aby byl zastabilizovaný, ale aby se rozvíjel, ale bohužel ten půlrok se ty kroky nedostavily, a proto dozorčí rada se rozhodla odvolat ho z šéfa představenstva. A představenstvo následně udělalo další kroky. A je důležité vědět, že to není pouze pan generální ředitel Ďuriš, ale je to ekonomická ředitelka Dopravního podniku, a to přesně má symbolizovat, že nejde o nějaké politické odvolání jednoho člověka, to jasně dokazuje, ale že to je přesně systémový krok pro to, aby generální ředitel a ekonomický ředitel mohli být vyměněni a vlastně to, co my vyčítáme dopravnímu podniku, není dochvilností z autobusů. Tramvají. Není to, že by řidiči špatně řídili, a starali se špatně o pasažéry, ale je právě ta vnitřní ekonomika, respektive to, že potřebovali dát větší úspory a za nižší peníze se pokusit provozovat tu kvalitu té služby, kterou Pražanům poskytujeme a ještě ji rozvíjet, a zároveň se nedotknout mezd našich zaměstnanců, protože těch 10,5 tisíc lidí dělá to nejlepší pro Pražany a dopravním podniku, a nechceme jim šáhnout na jejich benefity.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak to je důležitá věc.

Petr DOLÍNEK, náměstek pražské primátorky, radní pro dopravu /ČSSD/
--------------------
Samozřejmě, protože za tu práci my chceme je udržet ve stavu a chceme jim umožnit, aby to zázemí měli příjemné a nemuseli se nervovat o svoji práci, a naopak maximálně, aby se nervovali o to, aby co nejlépe dopravili pasažéra, kam si přál, což je pro nás nejdůležitější.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
No, ale stejně to odvolání tam přineslo nejistotu. Teď jsou v odbory vyhlásily stávkovou pohotovost a všeobecně se ví, oficiální údaj, že se budou snižovat provozní výdaje. Těch 11 tisíc nebo přes 11 tisíc zaměstnanců, je jich tam přes 11 tisíc.

Petr DOLÍNEK, náměstek pražské primátorky, radní pro dopravu /ČSSD/
--------------------
Okolo 11 tisíc můžeme počítat.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak většina z nich je velmi nervózních, co to znamená, to snižování provozních výdajů, kde tedy budete snižovat, když říkáte, že ne jejich platy a nějaké benefity?

Petr DOLÍNEK, náměstek pražské primátorky, radní pro dopravu /ČSSD/
--------------------
Já mohu říct, že se nám podařilo v minulém roce a půl náklady na chod dopravního podniku snížit v některé oblasti a přitom zvýšit platy zaměstnancům, to znamená, že skutečně se některé věci zdařily, ale dařily se zatím málo. To snižování nemá být na úkor zaměstnanců, to má být na úkor takové té velké spotřeby toho dopravního podniku. Tam se nakupuje nafta, energie, máme řadu nemovitostí, o které se staráme, i když ne nevyužíváme. Máme řadu pozemků po Praze, o které se musíme starat a nevyužíváme je. Máme tam prostě desítky různých soutěží na různé nemrznoucí směsi, využíváme úklidové věci a další a další. A hlavně tam zůstává pachuť.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Znamená to, že na platy jim nesáhnete?

Petr DOLÍNEK, náměstek pražské primátorky, radní pro dopravu /ČSSD/
--------------------
Jednoznačně. Já už jsem ve čtvrtek, ihned den po odvolání předsedy představenstva napsal dopis všem zaměstnancům dopravního podniku, kde jsem je ubezpečil, že o jejich mzdy rozhodně nejde ani o jejich práci.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A znamená to, pane náměstku, že letos se propouštět v dopravních podnicích pražských nebude, v dopravním podniku pražském se nebude letos propouštět?

Petr DOLÍNEK, náměstek pražské primátorky, radní pro dopravu /ČSSD/
--------------------
Tak co já jsem předseda dozorčí rady poslední rok a půl, tak se v dopravním podniku ani jednou nepropouštělo. Naopak se zvyšovaly platy a to tak, že takřka o 5 %. To znamená, že skutečně za mě se nepropouští, za mě se zvyšují a zkvalitňují podmínky pro zaměstnance, ale zároveň chceme, aby ta firma byla dynamičtější. Například ona je málo připravena na čerpání evropských dotací, kde jsou miliardy od operačního programu doprava na rozvoj tramvajové sítě a my nečerpáme, přestože už bychom si na ně letos mohli šáhnout. Taktéž například v pólu růstu, což je pražský progam.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A za to může pan Ďuriš?

Petr DOLÍNEK, náměstek pražské primátorky, radní pro dopravu /ČSSD/
--------------------
Tak za to může firma, že není připravená. Ona je jediný, kdo může žádat o to. Není tady konkurence, takže musí mít kvalitní projekty a má šanci žádat. A například máme už několik také set milionů až miliardu na výměnu osvětlení třeba ve vestibulech metra za úspornější. Na to jsou tam peníze, které se mi podařilo zajistit.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Promiňte, jaké osvětlení?

Petr DOLÍNEK, náměstek pražské primátorky, radní pro dopravu /ČSSD/
--------------------
Ve vestibulech metra. Máte velmi nákladná osvětlení, která jsou stará a nyní máme daleko modernější systémy osvětlení samozřejmě, to znamená.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A to tam budete teďka dělat? To je plán?

Petr DOLÍNEK, náměstek pražské primátorky, radní pro dopravu /ČSSD/
--------------------
Ale to není jenom to je jedna z desítek věcí, které se musí dít. To je firma.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, mě už to zaujalo, že se budou nějak měnit světla v metru?

Petr DOLÍNEK, náměstek pražské primátorky, radní pro dopravu /ČSSD/
--------------------
Tak samozřejmě už třeba nyní se plánuje bez ohledu na evropské dotace, že například na Dejvické poté, co tam prošla rekonstrukcí stropní deska a všechno, tak dojde k výměně osvětlení vlastně té stanice metra. Ale my máme evropské dotace, které dopravní podnik umí vyčerpat na zateplení vestibulu metra na výměnu osvětlení za únosnější ekonomicky, a to jsou ty úspory, které se mohou dít a to jako jeden z desítek, dvacítek příkladů, které se dají udělat. A ten dopravní podnik je skvělé, že vozí ty pasažéry, to je jeho hlavní primární poslání, a proto chce, aby byla stabilita zaměstnanců a jistota těch zaměstnanců, že mají svou práci. Ale je špatné, že nehledáme úspory na chod toho podniku jako takového. Ne v personálních nákladech, ale v těch všech ostatních a ty jsou také nemalé.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Naším hostem je náměstek pražské primátorky a radní pro dopravu Petr Dolínek za ČSSD. Pane náměstku, závěrem letních prázdnin vypukne velká dopravní revoluce v Praze. Výrazně se dotkne hlavně tramvají. A já teď musím tlumočit otázku jedné mojí kamarádky, když jsme se o tom bavili, o tramvajích, tak ona říkala: Proboha, proč to zase budou měnit?

Petr DOLÍNEK, náměstek pražské primátorky, radní pro dopravu /ČSSD/
--------------------
Tak já mám jednu velkou nevýhodu, že před, to už budou čtyři roky, kdy pan můj předchůdce Nosek udělal takovou změnu pro změnu, aby tupě ušetřil na dopravě, a udělal takovou tu reorganizaci tramvají po Praze, kdy nikdo nikam netrefil a pořádně ho to nikam nedovezlo a k ničemu dobrému to nebylo, takže tam se stala věc, která se neměla stát. Ale je poměrně normální, že u Prahy, která se dynamicky vyvíjí, tam musíme si uvědomit, že za posledních 10, 15 let skutečně došlo k řadě investic a ke změně vůbec struktury, kde bydlí obyvatelé a kde jsou firmy v rámci Prahy. Tak je normální na to zareagovat. Nám se vylidňuje centrum na okraje a zároveň se nám lidi z okrajů zásadně přepravují přes centrum za prací. Takže na to musíme umět zareagovat, abychom obsloužili jak okraje Prahy, tak plně obsloužit centrum a vznikají tam nové vazby. Před 20 lety, kdo by si myslel, že Anděl bude takovým cílem jakým je nyní a podobně? A těch cílů nám vzniklo více. Karlín, neuvěřitelný rozvoj. A tam také samozřejmě jsou pracovní příležitosti.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A těch linek je teď.

Petr DOLÍNEK, náměstek pražské primátorky, radní pro dopravu /ČSSD/
--------------------
A ta celá změna reaguje právě na to, abychom obsloužili lidi jak z hlediska cesty do práce, tak z hlediska cesty za jinými aktivitami. Linek je 21.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Linek je 21, bude jich tedy víc?

Petr DOLÍNEK, náměstek pražské primátorky, radní pro dopravu /ČSSD/
--------------------
Mohlo by jich být teoreticky 25 a těch víc linek bude i proto, aby se obsluhovaly jasné úseky, které jsou třeba potřeba mezi Břevnovem, který nemá metro, nejbližší má Hradčanskou, ale tam funguje souvztažnost třeba s Holešovicemi, s Vltavskou a podobně. A jsou i tyto kratší linky, které by měly právě obsluhovat nějaký úsek Prahy, nějakou oblast, nebo se vrátit k tomu, že bude propojena právě úspěšně Praha 10, Praha 3, Praha 9 a Praha 8 linkou, aniž by jela třeba přes centrum. To znamená, taková tramvajová linka, která spojuje tyto části Prahy. A to jsou věci, příležitosti, které tam jsou. Ta změn a pro změnu, kterou jsem vloni roztrhal, tak ta skutečně reagovala jenom na to, že si to tady někdo vymyslel nad stolem a namaloval. To jak my jsme k tomu přistoupili, bylo to prodiskutováno i s cestujícími, s radnicemi, s různými organizacemi fanoušků MHD, znalců a podobně. Potom musíme připravit návrh, který se opět v dalším kole diskutuje.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A ti cestující, jak jste zmínil, ono probíhá to připomínkové řízení, cestující už předložili asi konkrétní žádosti, předpokládám. Co by oni sami mohli konkrétně změnit ti cestující pražští?

Petr DOLÍNEK, náměstek pražské primátorky, radní pro dopravu /ČSSD/
--------------------
Ty tam třeba říkali o té trasovosti, že třeba chtějí přímé spojení mezi I. P. Pavlovou a Barrandovem a podobně. Ti si přesně říkali, které věci jsou pro ně zajímavější.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A mají šanci to prosadit?

Petr DOLÍNEK, náměstek pražské primátorky, radní pro dopravu /ČSSD/
--------------------
Ty už jsou zapracovány v těch návrzích. Když se Pražané podívají na stránky Ropidu, to je www.Ropid.Cz, tak na těch stránkách se podívají i na to kolik a jakých podnětů přišlo a jak byly vypořádány. Takže tam skutečně se vidí, jak jsme se vypořádali s podněty jak z radnic, jak od obyvatel Prahy. Ale ta revoluce není jen o tramvajích. Ta revoluce je samozřejmě o parkování, kdy nám začnou nabíhat parkovací zóny na konci srpna na Praze 6 a na Praze 5. Kdy nám skončí parkoviště na Malé Straně a vrátíme ho Pražanům na Malostranském náměstí a ta revoluce samozřejmě je taková ta vždycky i v tom, že se změní i některé autobusové souvztažnosti, protože vlastně MHD, autobusy byly změněny před nějakou dobou spolu s otevřením metra 5A a v oblasti Prahy 6, Prahy 13 a nyní se připravuje případná změna právě i v oblasti Prahy 11 a to té druhé strany Prahy, kdy se zareaguje i na ty nové možnosti a na potřeby úprav, protože máme řadu oblastí právě v těch krajnějších, kde nám vznikly nové bytové objekty, které nejsou obslouženy pořádně MHD a přitom jsou tam desítky a stovky obyvatel, kteří jedou do školy za prací a kamkoliv jinam a my je nechceme, aby nutit, aby jezdili automobilem, my bychom je rádi obsloužili MHD samozřejmě.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Pane náměstku, dočkáme se letos, že už bude konečně definitivně opravený Nuselský most?

Petr DOLÍNEK, náměstek pražské primátorky, radní pro dopravu /ČSSD/
--------------------
Je to jedna z velkých uzavírek, které nás trápí dlouhodobě v Praze. Samozřejmě toto léto bude složité, bude i řada dalších uzavírek, v Korunovační a dalších ulicích. Ale tato je taková ta nejvíc viditelná, a ta uzavírka, doufám, že by mohla být dokončena již letos, maximálně nějaká drobnost příští rok. Ale musíme si uvědomit, že se nám podařilo poměrně unikátní věc a to že za plného chodu tohoto mostu, kdy alespoň dva pruhy vždycky slouží dopravě, se nám daří opravovat ten most, takže jsme ho nemuseli uzavřít. Nezkolabovala nám doprava v celé oblasti, ale byť jsou tam myslím drobné komplikace, já zde děkuji především řidičům za jejich toleranci a také obyvatelům dole v Jamertalu v Nuselském údolí, kteří s tou prašností a s tím, co je s tím spojené, mají velkou trpělivost. Tak se nám podařilo vlastně to opravovat za průběhu. A letos by vlastně měla být poslední velká oprava a maximálně příští rok na jaře nějaké dodělávky, a tím by mohlo být všechno hotovo. Nicméně Praha si od takové velké stavby oddychne na chvíli, protože ve vizích, které máme kolem mostů a kolem toho, co zvládnou ještě, což jsme nechali vypracovat takovou koncepci nutnosti opravy mostu, se nám ukazuje, že nejpozději v roce 2020 budeme muset začít opravovat Barrandovský most naprosto kompletně, takže se nám vlastně takováto velká oprava přesune na Barrandovský most a to bude zase nemilá komplikace pro pražskou dopravu, ale musíme ty kroky udělat a než je oddalovat, tak je udělat včas a na ty opravy se dá ještě navázat náš kvalitní stav toho mostu, než potom udělat jenom havarijní opravy, které jsou vždycky dražší a komplikovanější.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Pane náměstku, děkuji za to, že jste přišel do pořadu K věci a na shledanou.

Petr DOLÍNEK, náměstek pražské primátorky, radní pro dopravu /ČSSD/
--------------------
Děkuji za pozvání a na slyšenou příště.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, a.s. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.