Pražané jsou stále více nepozorní. Přibývá srážek s tramvají

17. červenec 2018
Srážka tramvaje s osobním autem

Počet nehod tramvají v hlavním městě narůstá. Za rok se jich stane víc než tisíc. Zhruba desetinu z nich přitom tvoří střety s lidmi. Jenon za první pololetí minulý rok došlo k 27 takovým případům, letos už jich je 42. A řidiči souprav jsou v tom většinou úplně nevinně.  

Řidič tramvaje za srážku s autem může jen v pětině případů. Při střetu soupravy s člověkem je dokonce vina téměř výhradně na straně chodce. Z celkem 111 takových případů v posledních dvou letech ho nezpůsobil řidič tramvaje ani jednou. V loňském roce od ledna do května jsme evidovali 27 srážek s chodcem, v letošním roce od ledna do května to bylo již 42 srážek," řekla mluvčí pražského dopravního podniku Aneta Řehková.

Může za to nepozornost 

Na otázku, proč ke kolizím tak často dochází, odpověděl tiskový mluvčí pražské policie Jan Rybanský: „Především nerespektování pravidel silničního provozu ze strany řidičů motorových vozidel a také nepozornost. U chodců bývá střet s tramvají nejčastěji způsoben nepozorností chodců nebo tím, že opomíjí fakt, že tramvaj má téměř vždy, ať na přechodu pro chodce či mimo něj, přednost."

Chrání je jen zvonění

Svou zkušenost s nepozornými řidiči prozradil pan Honza, který jezdí s tramvají už asi dva roky. „Odbočování vlevo přes koleje, to je z 90 procent nejvíce mimořádných událostí s námi. Lidé si třeba neuvědomují, že my jako řidiči tramvají můžeme jet v nějakých úsecích stejnou rychlostí jako osobní auta a pak si myslí, že to stihnou, odbočí a že nás předjedou, ale bohužel to tak není,“ uvedl. Sami řidič tramvají přitom nemají příliš možností, jak nehodám s chodci nebo automobily předcházet. „Nejčastěji používáme zvonek, za což nám všichni nadávají, protože si myslí, že si zvoníme, jak chceme. Ale ten zvonek, to je jediná naše možnost, jak dát lidem vědět, že se blížíme, že už by neměli co dělat na přechodu,“ řekl řidič tramvaje. Díky tomuto znamení za den předejde několika kolizím. „Dokážu si tipnout, že tak 20 nehodám tímto způsobem dokážu zabránit,“ dodal.

Problém mají i jiná města

Počet nehod souprav nenarůstá jen v hlavním městě. Podobné je to i v dalších místech v České republice. Třeba v Plzni střetů tramvají s člověkem za první pololetí letošního roku bylo více než za celý minulý rok.