O 148 milionů dražší bude stavba D11 do Smiřic. Dálnice má být v provozu do května 2022

13. únor 2019 08:34

Ředitelství silnic a dálnic a firmy Metrostav, Eurovia a Swietelsky ukončily spor ohledně dálnice D11. Společně podepsaly dodatek ke smlouvě na výstavbu patnáctikilometrového úseku z Hradce Králové do Smiřic. Cena se zvýší o zhruba 148 milionů korun, termín dostavby se zkrátí o měsíc. Firmy od smlouvy původně odstoupily. 

Až k polským hranicím se po dálnici projedete nejdřív v letech 2025-26

Dálnice D3

V letech 2025 až 26 má vést dálnice D11 až k polským hranicím. V pondělí to oznámil ministr dopravy Dan Ťok za hnutí Ano ve Dvoře Králové nad Labem. Jednal tam s polským ministrem infrastruktury a stavebnictví Andrzejem Adamczykem. Oba politici podepsali memorandum, ve kterém deklarovali připravenost pokračovat ve stavbě dálnic na obou stranách hranice.

Podle dodatku ke smlouvě firmy dostanou požadovaných 148,63 milionu korun bez DPH. Původní vysoutěžená cena byla 2,594 miliardy korun bez DPH. Obě strany se také dohodly na tom, že pondělí 11. února je dnem předání staveniště a že firmy zahájí stavební práce do 14 dnů.

„Jsem přesvědčen, že toto byla nejrozumnější a nejekonomičtější varianta," uvedl ministr dopravy Dan Ťok z Hnutí ANO. Šéf ŘSD Jan Kroupa doplnil, že pro je velkým přínosem, že se nemusí opakovat soutěž na stavbu, podle něj by to stálo více peněz než současné navýšení. „Což jsme ověřovali znaleckým posudkem," dodal.

Dan Ťok a výstavba nových dálnic: Bude líp?

Termín uvedení dálnice do provozu dodatek zkrátil o jeden měsíc na 43 měsíců. Protože za datum zahájení stavby se bere 5. říjen 2018, měla by být dálnice uvedena do provozu do 5. května 2022. Termín úplného dokončení díla dodatek zkrátit také o jeden měsíc na 55 měsíců, tedy do 5. května 2023.

U Hradce Králové začala výstavba dalšího úseku dálnice D11. Kdy bude hotovo?

Dálnice D11 (ilustrační foto).

Výstavba úseku dálnice D11 mezi Hradcem Králové a Smiřicemi začala. Po dokončení tohoto a souběžně budovaného úseku Smiřice-Jaroměř by měla délka průjezdného úseku dálnice narůst o 23 kilometry. A mělo by to být relativně brzy - i když různé termíny, kdy bude dálnice hotová, se objevují průběžně už od 70. let minulého století. Stavět se začalo v roce 1978 a původně to nemělo trvat ani 10 let. 

ŘSD v dodatku přiznalo, že stavebním firmám ve lhůtě 12 měsíců od podpisu smlouvy neoznámilo zahájení stavby. Učinit tak mělo do 1. září 2018. Protože ŘSD neoznámilo zahájení stavby do 12 měsíců, vznikl stavebním firmám podle smlouvy nárok na dodatečnou platbu.

Včasné neoznámení zahájení stavby je v dodatku zdůvodněno prodloužením řízení o vydání stavebních povolení kvůli námitkám hnutí Děti Země.

autoři: Pavla Lioliasová , baj | zdroj: ČTK
Spustit audio

Související