Nové tramvaje pro Prahu. Plně bezbariérové a klimatizované vozy by mohly vyjet koncem příštího roku

11. leden 2024 10:55

Už na konci příštího roku by se cestující v Praze mohli svézt úplně novými tramvajemi. Dopravní podnik pořídí v následujících třech letech desítky plně bezbariérových a klimatizovaných vozů od plzeňské Škody Transportation. Tramvaje mají být pohodlnější pro cestující i jednodušší a úspornější na provoz.

Nové vozy podle zpracovaných návrhů vzhledově vycházejí z designu současných pražských tramvají, mají ale ještě zaoblenější tvary, vysoké prosklené čelo a celkově zvenku i zevnitř působí vzdušným, prostorným a přehlednějším dojmem. To podtrhuje i technické provedení.

„Mnohem větší informační panely v rámci interiéru, širší přes celou uličku, ledkové osvětlení, celá tramvaj bude plně klimatizovaná. Mechanicky je tramvaj stoprocentně nízkopodlažní, jak pro stojící, tak sedící cestující, takže všichni budou mít přístup k sedadlům bez schodů,“ upřesňuje Jaromír Jelínek, obchodní ředitel pro MHD ze Škody Transportation.

To umožňuje i nové technické provedení, díky kterému nebudou sedadla na podestě. „Je to ve spojitosti s klasickým nápravovým podvozkem, který má výborné vlastnosti z pohledu provozních a úspory,“ doplňuje Jelínek.

Tramvaje budou mít také takzvaný antikolizní systém. Fyzický prototyp tramvaje k technickým zkouškám by měl být hotový do konce letošního roku. Nové vozy mají být úspornější a pohodlnější má být ovládání pro řidiče i samotné cestování.

Vizualizace antikolizního systému

„Kombinujeme regulátor pohonu, umíme zastavit do úplného zastavení motorem. Není to jediná vlastnost, je to plynulé brzdění, plynulý rozjezd, pro cestující to bude mnohem komfortnější, pro podvozek a pohon to bude zase s nižším opotřebením. Dál to má dopad i do spotřeby energie,“ vysvětluje Jelínek.

Praha do začátku roku 2027 získá celkem čtyřicet nových tramvají. Vypravované by měly být z dokončované nové hloubětínské vozovny. Další tramvaje může Dopravní podnik hl. m. Prahy získat takzvanou opcí.

Co to znamená? A na kolik kontrakt vyjde? Poslechněte si celou reportáž.

Spustit audio

Související