Národní galerie zve na výstavu plnou padělků. Ukazuje falzifikáty uměleckých děl

22. listopad 2021

Národní galerie Praha otevřela minulý týden výstavu s názvem Falza? Falza! ve Šternberském paláci. Unikátní projekt představuje české i zahraniční falzifikáty významných uměleckých děl z období od 15. století až do poloviny 20. století. Návštěvníci je mohou porovnat s originály a dozvědět se více o metodách jejich odhalování.

Čtěte také

Výstava vedle sebe nevšedním způsobem staví falzifikáty a původní umělecká díla. „Tady je ještě starý nápis Leonardo da Vinci. Co to znamená? Že to nebyla jenom kopie, ale tady vidíme ten záměr přidáním toho podpisu. Tady je to ještě starý nápis, to mělo být vydáváno za pravé dílo,“ komentuje jeden z obrazů kurátorka Olga Kotková.

Z pořízení napodobenin obrazů a soch mají hrůzu všechny umělecké instituce i sběratelé. Padělky se dostaly i do sbírek Národní galerie, často jako válečné konfiskáty. Koupit falzifikát se bohužel galerii podařilo také na konci 20. století. „V devadesátých letech jsme koupili dvě kresby jako pravé přípravné studie Kupky. Později kolegyně Novotná přišla na to, že je to poměrně nedokonalý padělek. Neodpovídá ten podpis,“ upřesňuje Olga Kotková.

Vizuál výstavy Falza? Falza! v Národní galerii

Odhalování falzifikátů uměleckých děl je velmi náročná práce, na které se podílejí restaurátoři, chemici, archivní pracovníci a také kriminalisté. Ivana Turková z Kriminalistického ústavu Policie ČR přibližuje některé metody zkoumání: „Hlavně se opíráme o takzvaný přírodovědný výzkum, což znamená odebírání mikrovzorků, provádění optické mikroskopie, elektronové mikroskopie, mikroanalýzy. Jednou z význačných metod je rentgenový průsvit těch děl, protože i to nám může něco říct o výstavbě toho díla, o charakteru, ať originálu nebo falza.“

Kriminalisté přímo pro tuto výstavu zapůjčili trojici děl malíře, který se vydával za Jana Zrzavého. „Díky výslechu toho výtvarníka jsme se dozvěděli, že jeho ruku vedl sám duch Jana Zrzavého. Pro nás to byla taková zajímavost, protože tenkrát ta falza byla velmi dobrá. A nedivím se lidem, že do nich byli ochotní investovat peníze,“ doplňuje Ivana Turková.

K výstavě je připraven bohatý program v podobě online přednášek, komentovaných prohlídek a dalších akcí. Potrvá až do 1. května 2022.

Albrecht Dürer – imitace, Hans Hoffmann (?), 1585–1592, Posmívání Kristu, detail falešné signatury a datace: 1520 AD
autoři: Václav Müller ,
Spustit audio