Metrem nebo tramvají? Jak cestovat po Praze, když vlaky od Kladna končí v Bubnech

13. červenec 2017

Na pražském Negrelliho viaduktu od minulého týdne pracují dělníci, vlaky se tam nedostanou. Cestující, kteří byli zvyklí dojet až na Masarykovo nádraží v centru Prahy a odtud jít třeba jen pěšky, to teď mají složitější. Mohou se rozhodnout, jestli do cíle cesty dojedou metrem nebo tramvají. Obě možnosti vychází časově plus minus stejně. Rozdíly tam ale přece jen jsou - zejména v nutnosti překonat značné množství schodů.

Redaktoři Českého rozhlasu použili pro srovnání trasu z Florence směr konečná vlaků na trase Kladno - Praha na zastávce Bubny, Vltavská případně na nádraží v Dejvicích nebo ve Veleslavíně.


VARIANTA 1 (Vlak Kladno - Praha-Bubny, přestup na metro C na Vltavské) – 1 přestup (58 minut)
- odjezd Kladno 7:29 (vlak Os 9813)
- příjezd Praha-Bubny 8:17 (přesun cca 5 minut na metro C po schodech)
- odjezd Vltavská 8:23 (metro C)
- příjezd Florenc 8:25 (výstup po jezdících schodech)
- výstup Florenc 8:27

VARIANTA 2 (Vlak Kladno - Praha-Bubny, přestup na tramvaj č. 14 na Vltavské) – 1 přestup (58 minut)
- odjezd Kladno 7:29 (vlak Os 9813)
- příjezd Praha-Bubny 8:17 (přesun cca 4 minuty na tramvaj po schodech)
- odjezd Vltavská 8:21 (tramvaj 14)
- příjezd Bílá Labuť 8:25 (pěší přesun na Florenc cca 2 minuty)
- příchod Florenc 8:27

VARIANTA 3 (Vlak Kladno - Praha-Dejvice, přestup na tramvaj č. 14 na Hradčanské) – 1 přestup (64 minut)
- odjezd Kladno 7:29 (vlak Os 9813)
- příjezd Praha-Dejvice 8:08 (pěší přesun cca 5 minuty na tramvaj)
- odjezd Hradčanská 8:17 (tramvaj 8)
- příjezd Florenc 8:33

VARIANTA 4 (Vlak Kladno - Praha-Veleslavín, přestup na metro A na Veleslavíně a na metro B na Můstku) – 2 přestupy (61 minut)
- odjezd Kladno 7:29 (vlak Os 9813)
- příjezd Praha-Veleslavín 8:02 (pěší přesun cca 5 minuty na metro, možno využít výtah)
- odjezd Veleslavín 8:07 (metro A)
- příjezd Můstek 8:18 (přestup na metro B, po schodech – cca 3 minuty)
- odjezd Můstek 8:25 (metro B)
- příjezd Florenc 8:27 (výstup po jezdících schodech)
- výstup Florenc 8:30

VARIANTA 5 (Vlak Kladno – Hostivice, přestup na vlak Hostivice – Praha hl. n., přestup na metro C na Hlavním nádraží) – 2 přestupy (72 minut)
- odjezd Kladno 7:29 (vlak Os 9813)
- příjezd Hostivice 7:51 (přestup na vlak Os 25907 směr Praha hl. n.)
- odjezd Hostivice 7:55 (vlak Os 25907 směr Praha hl. n.)
- příjezd Praha hl. n. 8:31 (přestup na metro C, po jezdících schodech – cca 5 minuty)
- odjezd Hlavní nádraží 8:37 (metro C)
- příjezd Florenc 8:39 (výstup po jezdících schodech)
- výstup Florenc 8:41

Zdánlivě nejrychlejší je použít metro a dojet z Florence do stanice Vltavská, což zabere asi dvě minuty, ale musíte k tomu připočítat ještě pár minut na cestu do metra a z metra a taky schody, které jsou mezi Vltavskou a vlakovou zastávkou. Na ty narazíte, i když pro cestu na Vltavskou využijete tramvaj – „čtrnáctka“ jede od zastávky Bílá labuť asi tři minuty, jezdí ale v delších intervalech než metro.

Značnému množství schodů se dá na Vltavské vyhnout jedině pokud využijete bezbariérovou trasu na zastávku, ta ale zabere zhruba 15 minut. Také je možné jet tramvají číslo 8 z Florence na Hradčanskou a na vlak nasednete až na nádraží v Dejvicích a nemusíte překonat žádné schody (kromě těch do vagonů). Tramvají to sice trvá o něco déle, asi 16 minut, ale vlak z Dejvic vyjíždí o deset minut později než z Vltavské, takže to vyjde zhruba na stejno.

Ještě existuje možnost dojet metrem z Florence až na Veleslavín, to ale musíte na Muzeu přestupovat a schodům se stejně nevyhnete, protože ve stanici metra Veleslavín nejsou eskalátory. Tahle cesta zabere necelou půlhodinu, ale ušetříte asi 16 minut ve vlaku.

České dráhy vypravují také každý den několik vlaků, které z Kladna jedou do Hostivice a tady se dá přesednout na přípoj, který končí přímo na Hlavním nádraží v Praze. Tahle cesta je sice výrazně delší než ty ostatní možnosti, ale může se hodit, třeba když budete cestovat s těžkým kufrem.

Do metra bez bariér ? Cesta trvá 12 minut i déle

Bezbariérový vstup od zastávky Bubny – Vltavská do metra Vltavská si prošla i redaktorka Českého rozhlasu. Na trase jsou podle jejích slov mimo jiné přerostlé stromy a keře a na nástupiště jí dovezly i dva výtahy. Cesta jí trvala zhruba 12 minut, ale podle mluvčího Správy železniční dopravní cesty Marka Iliaše se lidé na té bezbariérové cestě můžou zdržet ještě déle. Zatím však nezaznamenali v tomto směru žádnou stížnost. Žádné připomínky nemají ani České dráhy, pražský magistrát nebo městská část Praha 7.

Oprava Negrelliho viaduktu bude stát 1,44 mld.

Pražský Negrelliho viadukt bude kvůli rozsáhlým opravám na zhruba dva roky zavřený. V souvislosti s tím začíal platit výlukový jízdní řád pro dvojici tratí z Masarykova nádraží do Kralup nad Vltavou a dále do Děčína a také do Kladna a Rakovníka. Rozsáhlá rekonstrukce mostu vyjde na 1,44 miliardy korun, po jejím dokončení se zvýší kapacita trati tak, aby po ní mohly projíždět i vlaky spojující centrum prahy s pražským letištěm.

Negrelliho viadukt je prvním pražským železničním mostem přes Vltavu a druhým nejstarším stojícím mostem v Praze. Spojuje Masarykovo nádraží přes ostrov Štvanici s Bubny. Stavba dlouhá 1100 metrů, která byla uvedena do provozu na začátku června 1850, je památkově chráněná. Jméno má po inženýru Aloisi Negrellim, který stavbu řídil.

Zastávka vlaku Bubny, Vltavská
Bezbariérová trasa z nádraží Bubny na metro
Cesta po schodech z metra Vltavská na nádraží v Bubnech
autoři: von , Filip Titlbach , sap , kne
Spustit audio