Když jede, skoro ho neuslyšíte a navíc šetří energii. Pražský dopravní podnik testuje nový hybridní autobus

Pražský dopravní podnik testuje nový hybridní autobus
Pražský dopravní podnik testuje nový hybridní autobus

Až do května bude v testovacím režimu jezdit Prahou nový autobus s hybridním pohonem. Pražský dopravní podnik ho zkouší v plné zátěži, na různých linkách a s cestujícími. Přehlédnout nové vozidlo moc nejde, zato hluk nedělá skoro žádný...

Nový autobus měří 18 metrů a jezdí na tichý elektrický pohon. Baterie se navíc samy v provozu dobíjí. Spalovací motor spíná až při 30 kilometrech v hodině.

„Autobus má normální naftový motor, který je o trochu slabší. Ten elektromotor je využíván při brždění. Generuje elektrickou energii, která se ukládá do akumulátorů. Při rozjíždění nebo při pomalé jízdě tomu motoru pomáhá, případně třeba při velmi pomalé jízdě je schopen sám zajistit jízdu bez nutnosti spouštění toho naftového vozidla,“ řekl z dopravního podniku Jan Barchánek.

Pražský dopravní podnik zkouší hybridní autobus v plné zátěži, na různých linkách a s cestujícími

Například při příjezdu na zastávku je naftový motor vypnutý úplně. To má výrazně snížit spotřebu paliva. I proto se dopravní podnik rozhodl hybridní pohon zkoušet v plném provozu.

Město chce ekologická vozidla

„Ta technologie, která je tam navíc, něco stojí. Takže potřebujeme zjistit, jestli ta úspora paliva celého vozidla je schopna pokrýt zvýšené pořizovací náklady. Pro nás je zásadní, jak se vozidlo skutečně chová, když bude jezdit na linkách s cestujícími. Ideálně, pokud vozidlo bude plně srovnatelné se standartními autobusy,“ vysvětlil Barchánek.

Město chce v dalších letech při obnově vozového parku provozovat především ekologická vozidla. Při jejich výběru se podle radního pro dopravu Adama Scheinherra řídí několika kritérii. „Je to zvýšení komfortu pro cestující, snížení hluku, snížení emisí a snížení provozních nákladů. Máme 1200 autobusů, ročně obnovujeme 100 autobusů,“ řekl.

Dopravní podnik plánuje v budoucnu zařadit do provozu co nejvíce čistě elektrických autobusů. Na to ale není v Praze vybudovaná síť nabíjecích stanic. Podle Barchánka by mohl právě hybridní pohon být dílčím krokem k ekologickému provozu MHD v Praze. „Náš cíl je najít nějaké řešení, které by překlenulo to období, než se vše podaří elektrifikovat. Případně diskutujeme o možných dalších testech. Pokud ukážou, že vozidlo je z ekologického pohledu a ekonomického pohledu lepší, tak určitě se budeme snažit vypsat výběrové řízení a nakoupit nějaký podíl těchto vozidel,“ dodal Barchánek.

Kloubový hybridní autobus bude dopravní podnik na několika linkách testovat až do konce května. Výsledky zkoušek by pak měl mít k dispozici zhruba v polovině roku.