Jak se bouralo v roce 2012

31. prosinec 2013
Autonehoda (ilustr. obr.)

Pohled do statistik dopravních nehod za celý minulý rok není moc příjemný. Na druhou stranu z nich ale můžeme vyčíst pozitivní vývoj. A to hlavně v úmrtnosti. Podrobnosti přináší Jakub Vodička.

Statistiky dopravních nehod za rok 2012 nejsou stále úplně příjemné, ale ukazují velmi positivní vývoj. Zatím co nehod celkově přibylo, tak ubylo závažných následků nehodami způsobených, jak mi řekl ředitel správy dopravní policie Leoš Tržil.

„Došlo k mírnému nárůstu šetřených dopravních nehod. Prakticky zhruba o 8 procent. Nicméně důležité je to, že při dopravních nehodách došlo k poklesu usmrcených osob o 26, což je 3,7 procenta a o 106 těžce zraněných, což je o 3,4 procenta."

Celkově zahynulo loni na našich silnicích 681 osob, což je nejméně od roku 1961, kdy se začali vést statistiky. Za zmínění stojí jedno historické srovnání.

„Například v roce 1969 na českých, podotýkám jen na českých, silnicích zahynulo přes 1700 osob, takže se historicky dostáváme opravdu na minimum."

I když bylo za minulý rok nehod skoro 3x méně než před 43 lety, tak je to stále velké číslo a ke spoustě tragických nehod dochází zcela zbytečně.

„Celá řada tragických nehod byla zbytečná. Na silnicích zahynulo zbytečně moc našich spoluobčanů a kolikrát to bylo opravdu jenom dát nohu z plynu, nebo třeba použít ochranou helmu u cyklisty na hlavě. Někdy je to opravdu jenom o tom přizpůsobit se a vnímat silniční provoz," dodává Leoš Tržil.

Zajímavá je statistika, která hovoří o závažnosti dopravních nehod s ohledem na daný typ vozidla a kterou mi řekl vedoucí oddělení BESIP, Roman Budský.

„Největší závažnost dopravních nehod je, což nikoho samozřejmě nepřekvapí, u motocyklů. Tam na 1000 nehod registrujeme 34,1 usmrceného. Nejmenší závažnost je naopak u autobusu tam jsou to 4 usmrcení na 1000 dopravních nehod. Pokud se jedná o osobní automobily, je to zhruba 10,4 mrtvého na 1000 dopravních nehod."

Zkuste proto mít tyto nepříjemné statistiky na paměti vždy, když usedáte za volant auta, ale také za řídítka motorky, nebo jízdního kola.