Honza Sakař fotí na plech. Tak, jak to dělali před 160 lety

18. únor 2020

Skromný ateliér na Malé Straně je plný velkých fotografických přístrojů z 19. století. Většina lidí je zná z filmů. Fotograf Honza Sakař na ně fotí. Téměř na chlup stejně jako to dělali jeho předchůdci před půldruhým stoletím.

„Jde o techniku, která se jmenuje mokrý kolodiový proces zhruba z roku 1851. Já ji používám, kromě několika drobných úprav, bezpečnějšími postupy s bezpečnějšími chemikáliemi, podle původních předpisů. Zásadní rozdíl je, že tehdy neměli elektřinu a já používám blesková světla, vysvětluje Honza Sakař.

V době, kdy narazil na techniku mokrého kolodia, vyvolával v černé komoře a pracoval s vlastními vývojkami. Focení na plech umělce zaujalo černobílou barvou a jistými nedokonalostmi, které fotografii dávají punc originality. Honza Sakař fotí především portréty, ale i krajiny. Například ve Skotsku nebo na anglickém ostrově Wight. Jeho práce jsou v současnosti k vidění v Kafebar Kiosek Letná na výstavě Éter a inkoust.

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.