Do kin vletí Smršť režiséra Petera Bebjaka. Mou největší životní smrští byla smrt maminky, když mi bylo 12 let, přiznává

31. březen 2024

Pod jeho režijním vedením vznikly třeba úspěšné seriály Devadesátky, Herec či Případy 1. oddělení. Televizní minisérie Matematika zločinu mu nedávno vynesla Českého lva a už 4. dubna vstoupí do kin jeho nový film Smršť. Proč ho baví hledat příčinu zla? Proč odmítá bydlet v přízemí? A jak s jeho životem zamával odchod maminky? I o tom v pořadu Až na dřeň promluvil Peter Bebjak.

„Konfrontaci s diváky nemám rád. V sále vždy sleduji, zda se lidé, kteří se zvedli a odešli třeba na toaletu, zase do sálu vrátí,“ vypráví. Film před jeho uvedením vidí mnohokrát, takže prý už dobře ví, kde má svá silná a slabá místa.

Mysteriózní thriller Smršť navazuje na sérií filmů a seriálů, ve kterých se objevují zločiny a zlo. Pátrání po jeho prapůvodu odstartoval dokument o největších kriminálních případech Slovenska.

„Tehdy jsme procházeli všechny ty spisy a nořili se do příběhů. Uvědomil jsem si, jak málo někdy stačí k tomu, aby se z člověka stal zločinec. Na základě toho všeho jsem si mimochodem vybíral byt, věděl jsem, že to nemůže být přízemí nebo pavlač.“

Peter Bebjak

Na střední škole si Peter Bebjak podal přihlášku na režii, obor se ale tehdy neotevíral, na herectví ho napoprvé nepřijali, strávil tedy nějaký čas v loutkovém divadle. Ta doba pro něj byla velmi zásadní „Tam jsem objevil úplně nový prostor. Potkal jsem lidi, kteří si povídali o umění, diskutovali o něm.“

Smrt jako výrazný prvek filmu

Jako dítě hodně četl a brzy začal psát básně a povídky. Do psaní scénářů se však nehrne. „Na scénář musíte mít hodně času a disciplínu. Já raději chodím mezi lidi, vyhledávám třeba lokace a hledám cestu, jak materiál zhmotnit, než abych seděl a psal.“

Největší smrští v životě Petera Bebjaka byl náhlý odchod jeho maminky, která zemřela, když mu bylo 12 let. „I proto je pro mě smrt dodnes výrazným prvkem ve filmu. Smrtelnost je ve vnímání života důležitá. Maminka byla doma, byla součástí toho prostoru. Ta ztráta a samota byla velkou změnou.“

Kateřina Kubalová a Peter Bebjak

Jak úmrtí maminky ovlivnilo jeho rodinu? Kdy se mu o ní naposledy zdálo? Jaký film touží natočit? A jaká loutka by ho nejlépe vystihovala? Poslechněte si celý rozhovor. 

Související