Co bychom měli vědět, než vlezeme do sauny

6. listopad 2014
Radek Steinhaizl, ředitel Aquapalace Praha

Aby bylo saunování zdraví prospěšné, mělo by se provádět celoročně. Ideálně pak jednou za týden až deset dní. Měl by to být hlavně relax a odpočinek, který posiluje obranyschopnost organizmu, zvyšuje imunitu, zlepšuje pleť i náladu. O zásadách správného a zdravého saunování jsme si povídali s ředitelem akvaparku v Čestlicích Radkem Steinhaizlem.

Sauny jsou buď finského typu, kde je vyšší teplota a nižší relativní vlhkost vzduchu, nebo jsou sauny parní, kde je naopak až 100% vlhkost vzduchu a nižší teplota.

Na saunu bychom si měli vyhradit aspoň 2 hodiny. Přicházíme do ní lehce najedení s dostatkem vody, minerálky či čaje k pití. Po základní hygieně se v sauně prohříváme 8 až 15 minut, jak je nám to příjemné. Začátečník by měl začít spíš s kratším pobytem a také na spodních lavicích, kde je teplota nižší.

Čtěte také

Saunujeme se vleže, aby se nám tělo lépe a rovnoměrně prohřálo. Pak se jdeme ochladit, začneme vlažnou vodou, pak studenou a až nakonec volíme ledový bazének či vědro. Následuje fáze odpočinku, stejně dlouhá jako saunování, kdy opět ulehneme, tentokrát na lehátko v suché osušce. Celý cyklus opakujeme ve dvou hodinách asi třikrát.

Do sauny rozhodně nechodíme s nachlazením, horečkou, zánětlivými a infekčními onemocněními v těle či na kůži.

Kdy začít se saunováním dětí?

„Ve Finsku saunují děti už od několika týdnů. U nás už se také saunují celé rodiny. U dítěte bych doporučil tak kolem jednoho roku věku. Děti si tak postupně získají správné hygienické návyky, jak se v sauně pohybovat a chovat, a zlepšují a utužují si své zdraví," doporučuje Radek Steinhaizl.

K saunování patří i nejrůznější saunové ceremoniály a zážitkové zdravotní doplňky, jako je solný peeling či medové nebo bylinkové masáže.

Spustit audio
autor: Ivana Navrátilová