Buďte na kole vidět kdykoliv

1. leden 2013
02612917.jpeg

Dnes už neplatí, že můžeme cyklistu na silnici potkat jen během jasných a slunečních dní. Kolo se stalo natolik rozšířeným dopravním prostředkem, že z něj mnozí nesesedají ani v zimě. A především v měsících, kdy se brzo stmívá, by měli cyklisté více dbát o svoji bezpečnost. Jak na to?

Na skutečnost, že i v zimních měsících jezdí stále více cyklistů, poukazuje statistika dopravních nehod. Srovnáme-li počty dopravních nehod během letošního a loňského ledna a února, vyjde nám, že v prvních měsících roku 2012 vzrostl jejich počet o 30, kdy v roce 2011 jich bylo skoro 160. Proto by cyklisté měli, především v zimních měsících, dbát na to, aby je bylo vždy dobře vidět. Co je základem bezpečné jízdy na kole nejen přes zimu mi řekl Roman Budský z BESIPu: "Především je potřeba mít řádně vybavené jízdní kolo. To znamená tím co má mít. Jak má vypadat jízdní kolo si může cyklista stáhnout z našich webových stránek. To znamená z našeho nového dopravně bezpečnostního webového portálu."

Ten je v nové podobě zprovozněn od začátku prosince na adrese www.ibesip.cz. Vybavenost kol cyklistů se naštěstí pomalu ale jistě zlepšuje, jak mi potvrdil ředitel správy dopravní policie Leoš Tržil: "Obecně se dá říct, že z hlediska cyklistů se trend jejich vybavenosti zlepšuje. Daleko častěji potkáte cyklisty s blikačkami. Dozadu s červenými a dopředu, byť blikačka, ale bílá, ale zaplať bánbůh za ní, i když zákon předepisuje nepřerušované světlo."

Cyklisté by také měli myslet na to, že nejen přední a zadní světlo je povinností, ale musejí být vidět také ze stran. "Vyhláška dnes nově stanovuje také vybavení oranžových reflexních odrazek do výpletu kol. Dá se to nahradit i plášti, které jsou po obvodu s reflexním prvkem." přidává Tržil.

Od začátku roku 2012 platí, že cyklisté smějí projíždět některé jednosměrky proti jízdnímu směru aut. Platí to pouze tam, kde je to ale dané značkou a i na těchto místech by měli být cyklisté velmi opatrní, jak dodává Roman Budský: "Ta jednosměrka tam nebývá většinou nadarmo.Takže je tam nějaký zůžený profil, zhoršená viditelnost. Cyklista by měl skutečně počítat s tím, že jede v protisměru. Byť je o tom třeba automobilista informován. Musí tomu přizpůsobit rychlost jízdy i to, kde se bude na té vozovce nacházet."

Opatrnost je tedy určitě na místě a to nejen za řídítky kola, ale také za volantem automobilu. Zbývá snad jen dodat, že i dobře viditelný cyklista by neměl zapomínat na kvalitní přilbu.